För att undvika psykisk ohälsa på arbetsplatsen är det viktigt att arbetsgivaren jobbar kontinuerligt med arbetsmiljön. Många arbetsgivare har ett så kallat skyddsombud, eller arbetsmiljöombud på arbetsplatsen. Ett skyddsombud ser till att man gör riskbedömningar och har ett systematiskt arbete hela tiden för att förhindra ohälsa på arbetsplatsen. En annan sak som många arbetsgivare gör idag är att de upprättar en medarbetarundersökning för att få lite insikt i hur personalen mår, samt om de önskar att något kan göras bättre.
Mer om medarbetarundersökningar
Med hjälp av medarbetarundersökningar kan arbetsgivaren få en överblick över hur personalen mår på arbetsplatsen. Det medför att arbetsgivaren kan tillföra det som behövs för att personalen ska få rätt förutsättningar och må bra. En undersökning bör skickas regelbundet och även frågorna i den bör varieras. Frågorna kan också vara samma gång efter gång, så att det är lätt att göra bedömningar över tid. Det är också viktigt att man erbjuder medarbetarna att kunna vara anonyma, för att enkäterna ska bli så sanningsenliga som möjligt.